Fantastiskt SVT!

För en gångs skull har jag tagit fördel av att bo i en demokrati. Jag skrev ett mejl till sveriges television där jag uttalade mig om mina åsikter angående ett visst program....

Ärende: Synpunkter och idéer - Mästarnas mästare

Hej!
Sitter och tittar på Mästarnas mästare i SVTplay just nu, och funderar på ett par saker angående programmets uppbyggnad och sånt.. Först av allt vill jag börja med att berömma er för att ha fått ihop så många imponerande svenska idrottsprofiler! =)
Tyvärr tror jag att det kunde ha varit bättre regler.. T.ex. känns det orättvist att vem som helst utom veckans vinnare kan åka ut. Hade inte bättre varit om de två sämsta helt enkelt gått upp i duell? Eller ännu hellre, strunta i utslagning - som är till för att ge de mest välförtjänta mest programtid - och låt alla vara med i alla tävlingar?? Alternativt låt den sämste i veckan ha sin egen nattduell och få kämpa mot sig själv för att bli kvar.. Nu när de alla ändå har rest dit för att tävla och lära känna varandra skulle nog programmet utvecklats mer och blivit mer dynamiskt om alla fått stanna, oavsett ålder osv.
Nu är jag dessvärre fullt medveten om att det skulle bli lite fånigt att göra en "andra säsong", och då helt omöjligt att ändra upplägget.. Men för min egen skull ville jag ändå berätta som tittare vad jag ser och tänker på ;) med vänliga hälsningar Lova

Sen.... kom svaret!!!


Hej Lova,
Tack för ditt mejl och kul att du gillar programmet - trots reglerna ;-) Och tack för dina synpunkter!
Du är inte ensam om att tycka att alla borde få vara kvar. T o m deltagarna tyckte det när det var dags för den första duellen. Det blev nästan ett litet minimyteri därnere på inspelningsplatsen. Mitt svar då blir det sammasom till dig nu: programmet bygger på ett programformat som SVT har köpt rättigheterna till och vi har därför inte rätt att ändra på så grundläggande beståndsdelar i programmet.
Jag kan dock hålla med dig om att man gärna vill se mer av samtliga deltagare. Men det skulle ha blivit ett helt annat program då. Och tävlingarna skulle då fått en helt underordad betydelse.
Anledningen till att duellen är utformad som den är - är att det ska ge programmet en extra "twist". Visst skulle man kunna låta den siste i varje program tävle mot sig själv, men då skulle det teoretiskt kunna bli så att vi efter 10 program var alla deltagarna kvar och vi hade ingen vinnare...
Och visst skulle det vara mer rättvist att låta de sista två sista tävla mot varandra. Men då reglerna är som de är, så tvingas deltagarna ge allt i varje tävling för att vinna programmet och därigenom vara säkra på att sitta säkert. Det blir med andra ord en liten piska.
Till sist så gör själva valsituationen också att deltagarna ställs inför svåra beslut. Dessa beslut får sedan konsekvenser som är intressanta eftersom de indirekt visar på egenskaper hos deltagarna. Egenskaper som ger tittarna en än bättre bild av människorna bakom idrottsstjärnorna.
Du kommer framför allt märka det lite längre fram i serien.
Hälsningar, Mikael

Kommentarer
Postat av: elin

oj ;O det var ju lite (eller ganska mycket) oväntat att du skulle få ett långt, utförligt och till och med trevligt svar! dagens ros till svt ;)

2009-02-07 @ 15:00:26
URL: http://ettstyckeelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0