Ställningstagande Matematik

Jag har sett en klass ha matematik. De plockar fram sin mattebok, blyertspenna, suddgummi och färgpennor. Matteboken är vänligt tecknad, luftig och försynt. Uppgifterna i stort går ut på att ringa in rätt alternativ. Ibland ska man rita själv. Är kön till läraren för att rätta sidan lång väljer man ibland att färglägga innan man vet att det är rätt. Ibland glömmer man vad man skulle göra på sidan. För det finns bara ett rätt svar. För det går inte att förstå uppgiften om man inte kan läsa. För varenda elev i klassen är beroende av att läraren kan ge dem några sekunders uppmärksamhet. Efter lektionen är det många barn som har suddat sina felaktiga svar. Hårt dragna blyertsstreck och suddiga färger är smetade över sidan. Jag har suddat många felaktiga svar åt dem, så deras suddiga fel inte ska synas så tydligt och döda deras lust till matematik. Det var så man gjorde i den klassen.


RSS 2.0