Inlägg i klimatdebatten

De senaste veckorna har jag dagligen fått höra eller läsa om vänner som:

avskyr den svenska sommaren
måste åka utomlands minst en gång om året
inte tycker att det är riktig sommar när det regnar
och så vidare i all oändlighet

Och att medelhavsområdet och usa drabbas av en dödlig värmbölja medan norden och ryssland får extrema regnmängder som också de resulterar i död och förstörelse. 

och det slår mig att det inte är varken första eller sista sommaren jag kommer få höra det här. och det SLÅR MIG att det var det här vi hade väntande på oss hela tiden! Från de första varningarna på nittiotalet om växthuseffekten har vi fått veta att extrema temperaturer och ett mer konstant klimat är vad vi har att vänta. Isarna smälter och det finns MASSA du kan göra åt saken. Men under de första åren var det bluff och lögn att vi människor kunde påverka klimatet, sedan blev det för dyrt och orättvist att vissa skulle göra mer och andra mindre.

Nu lever vi i den verkligheten. På riktigt. Och min personliga slutsats som en klimatförändring innebär för mig är: Jag kommer aldrig få uppleva en sån "svensk sommar" som mytumspunnen påverkar vår verklighetsuppfattning. Inga ljumma sommarkvällar eller långa baddagar. Bara väldigt mycket regn som omger en liten vecka med årets värmerekord. Och vet ni, jag tror det är dags att välja. Ska du bo här så får du acceptera alla årstider. Vi har varken råd eller tid att förorena luften med charterresor och sökandet efter solen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0