yrkesdagbok VFU

vecka 1, förskolan, var ungefär som väntat. Den största förvåningen kan nog ändå sägas vara att det gick som väntat och var som vanligt. Första dagen är alltid förvirrad, men rutinerna är mycket de samma. Tider och vanor skiljde sig lite åt här i borås från vad jag är van vid från eksjö: frukost 7.30, ingen samling innan maten, och lite mer sporadiska ute- och skogsvistelser. Det fina i kråksången är att det ändå var lätt att minnas dessa skillnader, eftersom jag har gamla rutiner att falla tillbaka till och minnas. det enda negativa med förskoleveckan var att vi blivit placerade två stycken på samma ställe. Jag gillar lina, men jag märker att jag jämför mig för mycket och känner mig sämre än vad jag är, gör mig sämre än vad jag är. Barngruppen var nästan halverad från vad den brukar vara så vi vuxna gick på varandra hela tiden. Vem är jag då att kräva uppmärksamhet och vara lektant med barn som redan leker bra? Jag ställde mig vid sidan av, både med barnen och personalen. Det är inte min grej att diskutera sminkkurser, kläder eller hur mycket pengar man tjänat och vad man lagt dom på.
Boråstjejer jobbar alldeles för mycket!! jessica klarade av en heltidstjänst sitt sista halvår på heltidsplugg!
Men hon hade å andra sidan gått klart sin utbildning för bara 1½-2 år sen, så hon visste ju mycket vad det innebär för oss. kunde inte fått en bättre handledare, eller avdelning tror jag :)
värre var det i skolan. vecka 2.
första dagen vi kommer dit är handledaren hemma med vård av barn. Blev väl men förvirrat mottagen av klassens fritidspedagog. Tur att dom har många vuxna för samma barn, de märkte säkert knappt att läraren var borta (och hur bra är det på en skala? tre-fyra års utbildning och så kan man bli ersatt av en personlig assistent eller fritidspedagog)
andra morgonen var läraren anna också borta, men på ett planerat möte. fr.ped och förskoleläraren höll i några gemensamma aktiviteter för klassen. värdegrundsfrågor i fyra hörn-metoden. Och jag tyckte det var så dåligt genomfört så jag tog ett papper och skrev ner mina tankar samtidigt som dom genomförde leken. hoppas att jag kan gå tillbaka till det och fortfarande känna att jag hade gjort det bättre. Kom på i torsdags kväll att jag borde frågat om att få göra något liknande själv i veckan, bara för att testa mina idéer.
Det jag gillade bäst i f-2klassen var de kreativa tillfällena; kulåret, där kulturskolan hade med sig cellos till ettorna att få testa (jag frågade och fick testa sen också, jippi!); lek och spel-förmiddagen där jag hjälpte två killar med deras borg. jag kom på en genialisk konstruktion till vindbryggan och fick vara med och hjälpa lite. vill ha en egen borg nu, ska börja spara pringlespaket... Och jag gjorde en pärlplatta..! de hade en hel pärm med mönster där jag valde en med tre blommor i en vas. Ändrade färger och blev riktigt vuxen-nöjd, nice!
tyvärr var inte de "teoretiska" lektionerna helt i min smak. lite för torra och tysta. gemensam genomgång och enskilt arbete. Visst fick de jobba i egen takt, men alla skulle göra samma uppgifter. Lina berättade att i hennes klass såg hon att de gjorde "matteormen" eller "bokstavsormen" i oordning, men så var det då inte i min klass. Om det var för att de aldrig tänkt tanken eller inte fick vet jag inte.
jag fick hålla i en uppgift; sitta vid ett litet bord utanför klassrummet och ta barnen en och en. Skriva klart skelett-texten om de inte hade gjort det, och klistra in en bild på ett skelett i sin bok. Såååå komplicerat. kände mig lite förolämpad nästan, de låtsades att jag var så duktig..
När jag ändå är igång med att klaga är jag inte heller helt nöjd med andra veckans handledande. Det känns som vi hamnade i ofas när hon var borta en och en halv dag, och var aldrig tillräckligt intresserad av att lära känna mig för att vi skulle riktigt klaffa. Inte så karismatisk som lärare heller, hon höjde bara rösten när hon sa till på skarpen, inte för att skapa spänning eller engagemang. lyckades somna när hon hade högläsning, men det gör jag ju visserligen när jag själv läser högt också ;D Hur som helst så hade vi inget bra samtal någon gång, och jag önskar jag hade haft en vecka till på samma ställe snart igen.
återkommer om det är något mer. men för er stackars läsare tror jag absolut det räcker för den här gången. Nu är det nya tag, ny vecka som gäller. Ring mig på fredag och se om jag lever. puss!

Kommentarer
Postat av: Emma Swärd

Haha, låter som spännande veckor! I f-2 är jag rädd att det nog är ungefär den nivån, inte du som inte fick ngn avancerad uppgift :) Jag gjorde sånt där hela tiden när jag jobbade på skola :) Det är kanske bara så det är - inte mer att hoppas på utan det är det dagarna går ut på :P

2010-10-17 @ 20:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0