Inlägg i genus, politik och skola-debatten

Jag läser ett blogginlägg från http://asortamission.blogg.se/2012/july/bemotande-av-barometerns-ledare-om-genusflummet.html som kritiskt granskar och kommenterar en ledare från tidningen Baromenterna (http://www.barometern.se/ledare/dags-att-avskaffa-genusflummet(3351129).gm). 
Bloggförfattaren har - som vanligt - lyckats slå hål på alla idiotiska argument det finns för att "avskaffa genusflummet", och det var en sak i ett stycke jag speciellt fäste mig vid:
Det är också komiskt att artikelförfattaren i slutet av det andra stycket bestämt hävdar att "Vetenskap med en på förhand bestämd politisk agenda hör inte hemma på våra lärosäten". Först och främst är genusvetenskapen inte politisk, feminismen är det men det är två olika saker, men det roliga är framför allt att jag aldrig träffat en ekonomistudent som någonsin pluggat något annat än sådant som gäller marknadsekonomin. Hade det varit politiskt neutralt så hade ekonomerna också fått lära sig mycket om alternativa ekonomiska system. Ska vi dessutom vara lite petiga så är juristernas studier också politiskt förutbestämda i och med att lagen fattas genom politiska beslut, och inte genom vetenskapliga.

Jag måste bara få kommetera hur detta ser ut i relation till den utbildning jag själv går. En utbildning jag till att börja med trodde skulle vara på 6 terminer men som tack vare politiska beslut över hur skolan förändras istället är på 7 terminer. 

En skola som lär oss att barnen ska läras tänka och motivera sig själva och kunna fatta kritiska beslut. En skola där vi får kunskap om alternativa pedagogiska och psykologiska inriktiningar, men inga verktyg för att kunna arbeta med något annat än det som vår tids politiska inriktning har bestämt. Så kom inte och säg att högskolan inte är politisk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0