Filmstudion 17 sept

Igår visades den andra filmen i Metropols filmstudio för säsongen: Drottningen och jag.
Den är en dokumentär gjord av en svensk kvinna som flydde från Iran när hon var yngre, för drygt trettio år sen om jag inte minns fel. Drottningen i fråga är Irans dåvarande drottning Farah, hustru till Shahen, som också hon har levt i exil i tre decennier.

Jag förklarar dåligt, men det var egentligen inte handlingen jag skulle beskriva, inte heller skulle jag skryta om att regissören Nahid Persson Sarvestani var på plats i Metropolbion och att alla närvarande var inbjudna på en frågestund i Krusagården efter filmen, eftersom jag aldrig gick dit. Den enda frågan Nina och jag just då fann relevant blev: var har du köpt den snygga beiga kappan någonstans? och stövlarna?

Ju mer jag tänker på vad det var jag såg igår, desto bättre känns det att ha sett filmen. Det är inget jag självmant skulle valt att titta på någonsin, men just därför är jag glad att få vara med i ett sällskap där filmerna väljs åt mig och ofta har ett intressant innehåll eller ett viktigt budskap.

Drottningen sa en sak till Nahid, angående hennes förflutna inom kommunistiska grupper och sitt deltagande i revolutionen, något i stil med: Är man inte vänster när man är tjugo är man inte klok, och har man inte slutat vara vänster när man är trettio är man vansinnig.

Jag gillade det! hon behöver inte nödvändigtvis ha rätt, men det var så koncist och kärnfullt att det säkert ligger några korn av sanning i det ;)

Drottningen och jag av Nahid Persson Sarvestani - Se den !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0