pluggar tenta

sitter här och funderar på om inte kursansvarig har varit ganska oansvarig och tanklös som låtit vissa böcker ingå i kurslitteraturen, men ingen annanstans. Några kapitel i en bok har helt vänt uppochned på mig. Med titlar som "vuxna styr barnens lek" och "den onda leken" lämnas jag att ifrågasätta hela utbildningen, min yrkesroll, lekens betydelse i livet och hela mitt sätt att tänka. Att vuxna styr barns lek har jag tagit för normalt, naturligt och förväntat. Men när det skrivs att vi ska styra barnen mot att bli goda och att ta ansvar för sin egen utbildning och i slutändan bli goda medborgare i ett framtida samhälle blir det kortslutning för mig. Hej 1984! 

Eftersom man utgår från att leken är en förberedelse för vuxenlivet kan
man inte acceptera lekar som strider mot vissa normer.
Tydligen...

Här känner jag spontant att ett seminarie för att behandla hela denna lilla revolutionerande uppenbarelse hade varit på plats. En chans att bearbeta och prata om hur man ska tänka och hantera att - som det känns nu - hela ens yrkesroll plötsligt ryckts upp med rötterna.
I nästa kapitel står det nämligen att pedagogen måste lägga sig i barnens lek för att alla ska få vara med och leka. Hej 1984? Nur är jag inte lika säker längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0